Kinderboekenambassadeur

   
 

Vijf vragen aan Djenné Fila – Martijn blogt

Foto bij blog-5-week-17-2023: Djenné Fila op haar werk/inspiratie-plek
Foto bij blog-5 (2023): Illustrator Djenné Fila op haar werk/inspiratie-plek in een oud ziekenhuis in Tilburg

Djenné Fila maakt sfeervolle beelden die ze met haar bijzondere collagetechniek samenstelt, tot wel 500 lagen dik. Ze illustreert met krachtige composities en ragfijne lijnen en gaat op zoek naar de juiste kleuren en materialen om de sfeer van verhalen te vangen.

Ik teken heel graag fantasierijke sprookjes vol gekke wezens, historische non-fictie verhalen en illustreer graag over onderwerpen als troost en afscheid.

Djenné Fila

Hoe verloopt voor jou een heerlijke illustratie-dag?

Afbeelding van Martijn van der Linden, Kinderboekenambassadeur.
Afbeelding van Martijn van der Linden, Kinderboekenambassadeur.

Een heerlijke dag begint om 9u in mijn atelier in een oud ziekenhuis met een kop groene thee en een leeg bureau. Meestal luister ik onder het illustreren naar podcasts, ik ben groot fan van ‘radio Kunststof’ omdat de gesprekken met diverse makers me enorm inspireren. Daarnaast kan ik op zo’n moment mijn innerlijke twijfelaar even uitschakelen. Ik kom dan in een lekkere flow. Het maken van de juiste texturen en zoeken naar krachtige kleuren en composities is een leuk proces en op goede dagen kan ik echt een dansje doen achter mijn bureau. Dat afwisselen met momenten buiten de deur om illustratieworkshops te geven aan kinderen of kunstacademiestudenten vind ik fijn.

Wat teken je het liefst en waarom?

“Ik teken heel graag fantasierijke sprookjes vol gekke wezens, historische non-fictie verhalen en illustreer graag over onderwerpen als troost en afscheid. Verder zijn er een aantal specifieke objecten die ik graag teken: voeten, bomen, ladders, insecten en silhouetten; vraag me niet waarom! Als ik door een project veel in de sprookjeswereld heb geleefd, krijg ik zin om in een historisch non-fictie verhaal voor de jeugd te duiken, en als ik veel boeken heb gemaakt, wordt mijn nieuwsgierigheid gewekt door andere illustratieklussen en nieuwe uitdagingen. “

Kun je iets zeggen over hoe je samenwerkt met een schrijver?

‘Toen rups een vlinder werd’, ‘De vuurvogel’, en andere jeugd- en kinderboeken die Djenné illustreerde.

Tekst is voor mij vaak het startpunt van een project. Ik vind het eervol om met die geweldige schrijvers en uitgeverijen samen te mogen werken. Hun verhalen en perspectieven verbeelden is wat ik het allerliefste doe. Meestal geeft de schrijver mij ruimte om de illustraties te maken en mijn eigen verhaallijn aan het verhaal toe te voegen. Ik denk na over het gevoel dat het beeld over moet brengen, welk materiaal en kleurenpalet daarbij past, zoek naar eigen associaties om de tekst te verrijken, en stuur vervolgens sfeerbeelden op. Vanuit daar maak ik aanpassingen en verwerk feedback. Soms is een tekst al zo goed als af wanneer ik het ontvang, andere keren sturen we verhalen en illustraties heen en weer en wordt het boek zo gevormd. Bij verhalenbundel ‘Toen rups een vlinder werd’, bijvoorbeeld, begon een gedicht soms bij een illustratie, en dan weer was de tekst er eerst. “

Met welke projecten ben je nu bezig?

Momenteel werk ik aan een aan hele diverse projecten en maak daarmee ook een uitstapje buiten het kinderboek. Ik vind het avontuurlijk (en ook wel een beetje spannend) om te ontdekken hoe illustraties ook buiten het boek een verhaal kunnen verrijken. Voor het Natuurmuseum in Tilburg werk ik aan een nieuwe tentoonstelling samen met een animator, en maak ik illustraties die groot op de wanden van de entree komen. Daarnaast ben ik bezig met een educatief prentenboek, een houten puzzel en een omslag voor een stadsgids! “

Wat vind je het allerleukste om te horen over jouw werk?

Als mensen door mijn illustratie meegenomen worden naar een andere wereld, plek of tijd, en door de ogen van een ander mogen kijken. En ook als een illustratie emoties oproept: dat het beeld troost, inspireert, verwondert, aan het denken zet of iemand raakt.

Voor mijn boeken werkte ik met koffie, zeezout, sinaasappelnetjes, papyrus, bladgoud en rucola! 

Djenné Fila

Heb je een tekentip om thuis of op school mee aan de slag te gaan?

Kijk eens om je heen met welke onverwachte materialen en kwasten je patronen en structuren kan maken op papier, laat het drogen en knip er vormen uit. Sommige vlekken kan je misschien gebruiken als oog, schaduw of iets anders? Je hebt geen potlood, schets of gum nodig. Met collagetechniek kan je schuiven met onderdelen tot er iets interessants ontstaat. Voor mijn boeken werkte ik bijvoorbeeld met koffie, zeezout, sinaasappelnetjes, papyrus, bladgoud en rucola! 

Djenné Fila (1995) is een Nederlandse illustrator. Met haar illustraties verrijkt ze verhalen. Ze stond op talloze shortlists van grote kinderboekenprijzen. Zo werden haar illustraties uit De Vuurvogel, herverteld door Bette Westera, bekroond met een zilveren European Design Award. De historische jeugdroman Schaduw van Toet, geschreven door Lida Dijkstra, werd genomineerd voor de Woutertje Pieterse Prijs. Ook stond ze op de shortlist van De Boon Literatuurprijs 2023.

Meer lezen…