Kinderboekenambassadeur

   
 

Het lezende bewijs

Eind 2024 viel mijn oog op een hele bijzonder project. Ik zag op social media dat leerkrachten Anita de Bruin en Daniël Beekmans met hun leerlingen van Taalgroep heel chique naar gingen de première van een mini-serie met de titel: Het lezende bewijs. In deze professioneel gefilmde video’s laten ze zien hoe zij hun leerlingen aan het lezen krijgen. Hun aanpak is bewezen effectief. Wat is hun geheim?

Instructiefilmpjes

Het is heel simpel. De leerkracht speelt de sleutelrol. Alleen een leerkracht die zelf leest en op de hoogte is van recente kinderboeken kan zijn enthousiasme op leerlingen overbrengen. Daarmee begint en eindigt alles. Punt.

Er is natuurlijk meer over te zeggen. Omdat Anita en Daniël merkten dat ze ouders en leerkrachten steeds dezelfde tips & tricks aan het vertellen waren, besloten ze instructiefilmpjes te maken, speciaal bedoeld voor alle leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs en voor leerkrachten in opleiding (PABO).

In zes video’s leggen Anita de Bruin en Daniël Beekmans hun werkwijze uit.

Je kunt de video’s hier bekijken.
De onderwerpen zijn:

  • Iedere leerling aan het lezen krijgen
  • Stillezen
  • Een boek helpen uitzoeken
  • Motiveren
  • Alles laten lezen
  • Voorlezen

Wat is de Taalgroep?

Anita de Bruin en Daniël Beekmans werken in de Taalgroep. Wat is dat en hoe is het ontstaan?
Anita de Bruin: ‘In 2002 werden het ‘protocol Dyslexie’ geïntroduceerd in het basisonderwijs. Dat was de aanleiding voor mijn toenmalige directeur van de Annie M.G. Schmidtschool in Hilversum om een speciale onderwijsvoorziening in te richten voor leerlingen met ernstige lees- en spellingproblemen. In deze speciale Taalgroep wordt de leerling maximaal een jaar lang ondergedompeld in een taal/leesbad om ervoor te zorgen dat ze toch zo goed mogelijk tot lezen en spellen konden komen.’

Momenteel is de Taalgroep een voorziening van Samenwerkingsverband Unita voor die leerlingen van scholen uit het Gooi. Zij komen elke dinsdag, woensdag en donderdag naar de Taalgroep om daar les te krijgen. Op maandag en vrijdag gaan zij naar hun eigen school, waar ze ook ingeschreven blijven.’

Korte video over de Taalgroep.

Documentaire

Hoe gaat het met de leerlingen die 15 jaar geleden in de Taalgroep zaten? Marc Stekelenburg, wiens zoon in 2008 in de Taalgroep zat, maakte met zijn bedrijf Wonderlandfilm in 2023 een minidocu. Hierin vertelt zijn zoon samen met twee oud-klasgenoten hoe ze de Taalgroep 15 jaar hebben ervaren en hoe het nu met hen gaat. Welke rol speelt rol dyslexie nog in hun leven? Een aanrader!

Hoe gaat het 15 jaar later met de leerlingen uit de Taalgroep?

Vastgelopen leerlingen

Anita de Bruin: ‘Onze leerlingen hebben vrijwel nooit leesplezier kunnen ervaren. Ze hebben baat bij extra oefening, maar hekel aan lezen zit hen in de weg. Wij zorgen wij ervoor dat onze leerlingen heel veel zogenoemde leeskilometers maken. Hiervoor maken wij geen gebruik van een (bestaande) lesmethode, want het is al gebleken dat dat voor hen niet werkt. We hebben een goed gevulde boekenkast, werken met enthousiasmerende opdrachten en doen veel aan boekpromotie.
Inmiddels zijn we ruim 300 leerlingen verder en hebben we alle leerlingen lezend gekregen. Dit wil niet zeggen dat ze allemaal veel van boeken zijn gaan houden, maar de aversie is weggenomen en ze hebben plezier in lezen ervaren. Ook is hun leesniveau verbeterd.

Het is bijna onvoorstelbaar met hoe weinig middelen je zelfs de leerlingen met de minste aanleg voor lezen aan het lezen kan krijgen. De keerzijde van dit verhaal is dat veel leerlingen niet zo hadden hoeven vastlopen op hun eigen school als onze werkwijze ook daar was toegepast. Leerlingen komen vaak met emotionele schade bij ons binnen en hebben soms een jaar over moeten doen, waardoor ze niet meer bij hun vriendjes in de klas zitten. Na onze interventie hebben ze hun tegenslagen leren verwerken en hun talenten leren ontdekken. Soms lukt het ze zelfs om teruggeplaatst te worden in de jaargroep waar ze in horen, omdat al hun doorzettingsvermogen (weer) naar boven komt.’

Anita de Bruin en Daniël Beekmans, leerkrachten van de Taalgroep

 Tip & tricks

 Een paar dingen die je meteen kunt toepassen: 

  • Elke dag voorlezen
  • Geen filmpje aanzetten in de pauze, maar voorlezen
  • Leerlingen mogen alle boeken kiezen, los van leesniveau
  • Leerlingen mogen ook non-fictie kiezen
  • Leerlingen mogen boek ruilen als e het niet leuk vinden
  • Rust in de klas tijdens het lezen
  • Leerkracht leest zelf ook tijdens stillezen