Kinderboekenambassadeur

   
 

Leesdriedaagse: zo betrek je ouders bij de Kinderboekenweek

Vorig jaar zag ik in de Kinderboekenweek een prachtig initiatief. Op IKC de Vaart in Ter Aar werd een leesdriedaagse gehouden. Drie avonden lang kwamen de kinderen met hun ouders op school. Niet om te wandelen, zoals bijvoorbeeld in een avondvierdaagse, maar om leeskilometers te maken. In 2024 heeft het Jeugdjournaal aandacht besteed aan deze actie. Ben je een ouder? Vraag eens aan de school van jouw kinderen of ze dit willen organiseren! Ben je een leerkracht? Bespreek het eens in het team!

In de avond naar school

Het doel van de leesdriedaagse is om de ouders te betrekken bij de Kinderboekenweek en hen te laten ervaren hoe waardevol samen lezen met je kind is. Niet alle ouders gaan met hun kind naar de boekwinkel tijdens de Kinderboekenweek om een boek uit te kiezen. Ook thuis lezen en voorlezen is niet bij iedereen gebruikelijk. Gamen, televisie kijken, series bingen … Er zijn steeds meer verleidingen voor zowel ouders als kinderen. Lezen is iets wat kinderen op school doen, denken ouders. Maar kinderen worden pas goede lezers als ze ook in hun vrije tijd lezen. Thuis dus. Daarvoor is de betrokkenheid van hun ouders belangrijk. Dus staken ouder Jennifer en leerkracht Silvia de hoofden bij elkaar en bedachten een feestelijk evenement tijdens de Kinderboekenweek. De leesdriedaagse is hopelijk het begin van een leesroutine die daarna thuis wordt voortgezet.

Hoe pakt de school het aan?

Leerkracht Silvia vertelt over de voorbereiding. ‘We hingen een banner buiten, maakten een informatiefilmpje voor de ouders en schreven erover in de nieuwsbrief. Langzaam groeide het enthousiasme. In alle groepen werden de leerlingen enthousiast gemaakt. Er werd hen verteld dat ze na drie avonden lezen op school een medaille zouden krijgen, net als bij een wandelvierdaagse. De lokalen werden aangekleed met zitzakken en er werden knusse en vrolijke hoekjes gecreëerd met ledkaarsen en slingers.’

leesdriedaagse

De avonden

Hoe zagen de avonden eruit? Silvia: ‘Op dinsdagavond in de Kinderboekenweek ontvingen we de leerlingen via een rode loper om iets voor half 7 op school. Zij kregen een stempelkaart en konden daarna kiezen of ze met hun ouder zelf gingen lezen of dat ze samen voorgelezen wilden worden. Voorlezen werd door leerkrachten in aparte ruimtes gedaan. Om half zeven ging er een belletje vor de start. Bij het zelf lezen was het doodstil en er hing een fijne sfeer. Na een half uur lezen luidde het belletje opnieuw. Iedereen ging langs de stempelpost weer naar huis. Je mocht natuurlijk ook nog even blijven praten om over te boek te vertellen. Na drie avonden lezen kregen alle leerlingen een medaille.’

Een groot succes

‘Het was echt een groot succes,’ vertelt Silvia. ‘We hebben ruim 500 leerlingen op school en vorig jaar kwam meer dan een derde met hun vader, moeder, opa of oma naar school. We hebben enorm veel positieve reacties gekregen, ook van andere scholen. Dit jaar gaan we het voor de tweede keer doen en we hopen op nog meer leerlingen. Het zou mooi zijn als dit een landelijk initiatief wordt.’

Daar kan ik mij als Kinderboekenambassadeur helemaal bij aansluiten!