Kinderboekenambassadeur

   
 

THEMA NOVEMBER: 15 MINUTEN LEZEN PER DAG

Boeken Nederland Leest Junior: kleine geschiedenis, grote verhalen

  • De reis van Syntax Bosselman – Arend van Dam
  • Spijkerzwijgen – Simon van der Geest
  • Alleen beer mocht mee – Vivian den Hollander
  • De vlucht van Omid – Lysette van Geel
  • Moeder nummer nul – Marjolijn Hof
  • Dubbel vermist – Tanja de Jonge
  • De zee kwam door de brievenbus – Selma Noort
  • De jongen achter in de klas – Q. Rauf Onjali
  • Justins Rivaal – Lydia Rood
  • Spoorloos op de droomplaneet – Myron van der Velden
  • Broergeheim – Emiel de Wild

Kalender

November – Nederland Leest Junior

Nederland Leest Junior

In november leest heel Nederland één boek, dat lezers cadeau krijgen van de bibliotheek. De campagne Nederland Leest Junior richt zich op schoolkinderen van groep 7 en 8 en vmbo-leerlingen in jaar 1 en 2. Dit jaar staat het boek Dwars door de storm (Leopold) van Martine Letterie en Karlijn Stoffels centraal. Met de hele klas dit boek lezen biedt een mooie kans om met elkaar in gesprek te gaan over familie en de geschiedenis van je omgeving. De lessen voor Nederland Leest Junior zijn dit jaar ontwikkeld in samenwerking met Het Indisch Herinneringscentrum.

15 minuten lezen (langer mag ook)

Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien. Een dagelijks leesritueel van 15 minuten netto leestijd zorgt voor een leven lang leesplezier!

Lezen heeft een bewezen positief effect op zowel woordenschat als spelling, begrijpend lezen en schrijven. Ook voor lezen geldt: oefening baart kunst. Kinderen die plezier hebben in lezen, gaan meer lezen, gaan daardoor steeds beter lezen en blijven lezen. Dat noemen we de positieve leesspiraal: leesgedrag en leesvaardigheid versterken elkaar hier over en weer.

Leesgedrag en leesvaardigheid
Het is echter de vraag welk effect sterker is: het effect van het leesgedrag op de leesvaardigheid, of van de leesvaardigheid op het leesgedrag? Het blijkt dat de leesvaardigheid vooral het leesgedrag beïnvloedt bij beginnende lezers in groep 3, 4 en 5. Vervolgens, tot ten minste 15-jarige leeftijd, beïnvloedt het leesgedrag tevens de leesvaardigheid. Dit suggereert dat het leesgedrag de leesvaardigheid begint te stimuleren op het moment dat kinderen een basisniveau van leesvaardigheid beheersen (Van Bergen, Vasalampi & Torppa, 2020). Kijk voor meer informatie over vrij lezen, leesgedrag en leesvaardigheid op leesmonitor.nu.