Kinderboekenambassadeur

   
 
Het thema van september is: 15 minuten lezen per dag!
Welkom bij de Leeskalender van De Kinderboekenambassadeur. Het thema van september is: 15 minuten lezen per dag!

De nieuwe Leeskalender staat online, met als onderwerpen deze maand: lees 15 minuten per dag, Nederland Leest Junior, boeken die de grens overgaan en waarom dat kwartiertje al het verschil kan maken!

Boeken Nederland Leest Junior: de grens overgaan

  • De blauwe vleugels – Jef Aerts
  • Mijn jaar in een tent – Tiny Fisscher
  • Verkocht – Hans Hagen
  • Lepersnijder  – Marjolein Hof
  • De jongen achter in de klas – Onjali Q. Raúf
  • Ali’s oorlog – Lydia Rood
  • Haaieneiland – Rob Ruggenberg
  • Feo en de wolven – Katherine Rundell
  • Vertrouw me maar – Marlies Slegers
  • Jij en ik: verhalen over vriendschap en vluchtelingen – diverse auteurs

Kalender

De hele maand November – Nederland Leest Junior

Tips

 Nederland Leest Junior

Geef je les in groep 7 of 8? Doe dan mee met Nederland Leest Junior. Bij deze campagne lezen alle leerlingen in november één boek, dat zij cadeau krijgen van de Bibliotheek. Dit jaar staat het boek Katvis (Querido) van Tjibbe Veldkamp centraal. Met de hele klas dit boek lezen biedt een mooie kans om met elkaar in gesprek te gaan over de grens overgaan, het thema van dit jaar. Door het lezen van boeken en verhalen reizen we af naar alle hoeken van de wereld: we kunnen andere continenten en culturen bezoeken, maar ook binnen onze eigen omgeving de grens over gaan. Er is ook lesmateriaal beschikbaar bij deze campagne. ➡ Nederland Leest Junior

15 minuten lezen (langer mag ook)

Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien. Een dagelijks leesritueel van 15 minuten netto leestijd zorgt voor een leven lang leesplezier! Lezen heeft een bewezen positief effect op zowel woordenschat als spelling, begrijpend lezen en schrijven. Ook voor lezen geldt: oefening baart kunst. Kinderen die plezier hebben in lezen, gaan meer lezen, gaan daardoor steeds beter lezen en blijven lezen. Dat noemen we de positieve leesspiraal: leesgedrag en leesvaardigheid versterken elkaar hier over en weer. ➡ De positieve leesspiraal

Leesgedrag en leesvaardigheid

Het is echter de vraag welk effect sterker is: het effect van het leesgedrag op de leesvaardigheid, of van de leesvaardigheid op het leesgedrag? Het blijkt dat de leesvaardigheid vooral het leesgedrag beïnvloedt bij beginnende lezers in groep 3, 4 en 5. Vervolgens, tot ten minste 15-jarige leeftijd, beïnvloedt het leesgedrag tevens de leesvaardigheid. Dit suggereert dat het leesgedrag de leesvaardigheid begint te stimuleren op het moment dat kinderen een basisniveau van leesvaardigheid beheersen. ➡ Effect van het leesgedrag op de leesvaardigheid