Kinderboekenambassadeur

   
 

In het atelier van…. Floor van het Nederend

Floor van het Nederend is verslingerd aan strips – al een leven lang. Als vrijgevestigd tekenaar maakt hij illustraties voor T-shirts, kranten, tijdschriften, commerciële producten en graphic novels. Hij debuteert dit jaar bij Querido als kinderboekillustrator in Doni en de kracht van de blauwe veer van Dwight van van de Vijver.

De tekentafel van Floor van het Nederend staat in Amsterdam Nieuw-West en kijkt uit over de Sloterplas. In zijn werkkamer liggen overal strips en staan op alle randjes actiefiguren van jeugdhelden zoals de Daltons, Teenage Mutant Ninja Turtles en E.T. In de boekenkast staan Gerard Reve, Robert Crumb en Kort Vonnegut gebroederlijk zij aan zij. Het onderscheid tussen ‘highbrow’ en ‘lowbrow’ zit hem weleens dwars, vertelt hij.

‘Ik bevind me vaak tussen verschillende werelden: die van de comics en de kunstgaleries. Dat voelt soms erg gescheiden. Om die twee dichter bij elkaar te brengen bedacht ik een stripfiguur, Malvin the Cat. Ik liet hem avonturen beleven in tekeningen die oorspronkelijk waren gemaakt als vrij werk, maakte er een actiefiguur van en een stripboek bij en exposeerde dat alles in een galerie.’

Lucky Luke

Al sinds zijn jeugd is hij gek op strips, vertelt hij. ‘Als kind las ik echt alles. Robbedoes en Kwabbernoot, daar begon het mee. Toen ik wat ouder werd, kwam Heinz. Ik herinner me een oude Lucky Luke waar de cover van was afgescheurd en waar ik een nieuwe voorkant voor tekende. Mijn moeder werkte bij de Bibliotheek en plastificeerde het boek, zodat het weer compleet was.’ Hij tekende veel als kind, maar het duurde even voor hij terugkwam op dat spoor. ‘Ik groeide op in Haarlem, waar Joost Swarte woonde. We hadden zeefdrukken van hem aan de muur en ik dacht: je kunt dus gewoon tekenaar worden! Maar bij het studieadvies op de basisschool werd dat volledig uit mijn hoofd gepraat. Op de middelbare school verdween het tekenen naar de achtergrond. Daarna ging ik communicatiewetenschappen studeren aan de UvA, omdat ik geen keuze kon maken en toch iets moest studeren. Ik dacht: zo doe ik toch nog iets creatiefs, maar dat viel tegen.’

Broedplaats

In de tijd dat hij stageliep bij kledingmerk Obey herontdekte hij het plezier in tekenen. ‘Ik woonde in het huis van een vriend op de Oudeschans, dat was een broedplaats voor creatievelingen. In die tijd kreeg ik allerlei opdrachtjes en maakte ik flyers voor vrienden die feestjes organiseerden. ’s Ochtends stond ik vroeg op om te kunnen tekenen, ’s avonds na het werk ging ik verder. Het was hard werken, maar ik wilde niet dat het tekenen me weer zou ontglippen.’ Zijn bachelor rondde hij vooral af om een forse studieschuld te ontlopen. Toch heeft het hem wel iets opgeleverd, vindt hij. ‘Ik begrijp vaak snel wat opdrachtgevers van me willen, omdat ik weet hoe de commerciële sector werkt en hoe daar gedacht wordt.’

Jungletekeningen

Nu is hij fulltime tekenaar en werkt hij voor zowel uitgevers en de creatieve sector, als voor meer commerciële opdrachtgevers. Sinds een paar jaar heeft hij er een passie bij: graphic novels. Samen met Pepijn Lanen maakte hij Hotel Dorado (2018). Uit een andere vriendschap kwam De duizendpoot (2021) voort, dat werd geschreven én ingekleurd door het duo Wanderwelle. Binnenkort verschijnt het jeugdboek Doni en de kracht van de blauwe veer, waarvoor hij zich helemaal kon uitleven op jungletekeningen. Hij was gelijk gegrepen door het verhaal van Dwight van van de Vijver. ‘Het gaat over een jongen die in Afrika gevangen wordt genomen en wordt verscheept naar Suriname om daar op een plantage te werken. Het is heel spannend en avontuurlijk, precies een boek dat als kind graag gelezen had. Het voelt als een eer dat ik hiervoor ben gevraagd.’

Floor van het Nederend (Haarlem, 1987) is als tekenaar autodidact. Hij werkte in opdracht voor onder meer Obey, Patta, Paradiso en de Volkskrant. Zijn eerste stripboek vormde een onderdeel van de expositie Art Loot in Obey Art Space Amsterdam (2017). Een jaar later verscheen de graphic novel Hotel Dorado die hij maakte met Pepijn Lanen (Ambo | Anthos). Samen verzorgden zij in 2020 een beeldverhaal in 3PAK, het geschenk voor de Boekenweek voor Jongeren.

omslag-tijdschrift-lezen-kwartaalblad-voor-leesbevordering-en-literatuureducatie-van-stichting-lezen-3-2022
Omslag Tijdschrift Lezen – kwartaalblad voor leesbevordering en literatuureducatie van Stichting Lezen (nummer 3-2022)