Kinderboekenambassadeur

   
 

In het atelier van… Sophie Pluim

Interview met debuterend illustrator Sophie Pluim door Annemarie Terhell

Sophie Pluim debuteerde dit jaar als prentenboekenmaker met Het huisje zonder heks. Haar werk laat een enorme diversiteit in tekenstijlen zien met een gemene deler: ‘Ik houd ervan om sfeer te creëren en alles te versieren.’

Dit interview verscheen ook in Tijdschrift LEZEN.

Sophie Pluim (Utrecht, 1993) volgde de richting illustratie aan de HKU en studeerde in 2015 af met een boek over prehistorisch eten. Ze debuteerde in 2018 als jeugdboekillustrator. Mot en de metaalvissers van Sanne Rooseboom met illustraties van haar hand werd dit jaar genomineerd voor zowel de Woutertje Pieterse Prijs als voor de Boon Kinder- en jeugdliteratuur. Samen met Sanne Rooseboom verzorgde ze het Kinderboekenweekgeschenk van 2023.

‘Meer is meer is mijn credo’

Sinds een jaar woont illustrator Sophie Pluim met haar gezin in Petten, vlak bij het strand. Ze kenden de streek alleen van vakanties, maar in Utrecht was geen betaalbare woonruimte te krijgen en dus waagden ze de sprong. Als vrijwilliger in de bibliotheek en moeder van een peuter went het snel. ‘Het is een heel leuk dorp met lieve mensen. Zelfs kinderen groeten je op straat als ze je tegenkomen.’ Haar atelier bevindt zich op de tweede verdieping en heeft uitzicht op de duinen. Door het raam ziet ze zwermen spreeuwen, meeuwen en soms kauwen vliegen. Binnen is alles rijkelijk versierd met spulletjes en Indiase stoffen. Meer is meer is haar credo, zegt ze lachend. ‘Ik ben gek op ornamenten. Als ik het kan en mag, ga ik los op versieringen.’

Werfkelder

In het atelier van Sophie Pluim
‘het huisje zonder heks’ van Sophie Pluim

Pluim studeerde illustratie aan de HKU en was na haar afstuderen een beetje zoekende, vertelt ze. ‘Ik was vrij jong toen ik aan de academie begon en ben een beetje door mijn studietijd heen gedroomd. Toen ik klaar was, wist ik niet wat voor stijl ik had, hoe je moest netwerken en wat ik precies wilde.’ Haar eerste illustratiewerk was het ontwerpen van labels voor dure dranken. ‘Dat begon als een stage in Londen en was superleuk om te doen. Er waren veel klanten uit Rusland en Oost-Europa.’ Terug in Nederland had ze verschillende bijbaantjes. ‘Ik werkte in een boekwinkel in Bilthoven en bij de Passementerie op de Lijnmarkt in Utrecht. Dat was een bijzondere plek. Er kwamen heel excentrieke klanten voor de meest eigenzinnige projecten en kostuums. Soms namen ze hele trouwjurken mee om nét het juiste bandje bandje of kantje te vinden.’

Portfolio

Intussen werkte ze drie jaar lang aan een portfolio. Via een advertentie van Blossom Books kreeg ze haar eerste opdracht in het boekenvak. ‘Voor de reeks Wereldklassiekers zochten ze een sprookjesachtige illustrator die in zwart-witstijl kon tekenen en ik dacht: dit is precies wat ik wil!’ Vijf jaar geleden verscheen het eerste deel: Romeo & Julia in een bewerking van Tiny Fisscher. Later volgden onder meer Frankenstein, Dickens kerstverhaal en Zorro – royaal uitgegeven boeken met een linnen band en versierde beginkapitalen, waarin ze veel kwijt kon. ‘Ik houd ervan om sfeer te creëren en er historische elementen bij te betrekken. Ik heb boeken vol architectuur, kostuums en handwerk uit verschillende tijdperken.’

In het atelier van Sophie Pluim
In het atelier van… Sophie Pluim. Tekst en foto’s: Annemarie Terhell

Baba Jaga-huisjes

Sindsdien ging het hard en illustreerde ze al een plank vol boeken. Mijn jaar in een tent van Tiny Fisscher kreeg naturalistische zwart-wittekeningen. In Mot en de metaalvissers van Sanne Rooseboom koos ze voor krijtachtige tekeningen met een roestig palet in retrostijl. Haar eerste eigen prentenboek, Het huisje zonder heks, geïnspireerd op een Russisch volkssprookje, heeft dromerige prenten met uitvloeiende kleuren. ‘Het is ontstaan uit de kleine tekeningetjes die ik vroeger maakte van Baba Jaga-huisjes op kippenpoten,’ laat ze zien. ‘Ik heb geen vaste stijl, ik houd ervan om verschillende dingen te doen. Bij de start was dat lastig, dan ging ik langs bij een uitgever met mijn portfolio en kreeg ik te horen: we weten niet wat we aan je hebben. Toen ik dat eens voorlegde aan Tiny Fisscher zei ze: je moet niet kiezen. Blijf alles doen wat je leuk vindt. Dat heb ik gedaan. Het heeft opgeleverd dat ik veel verschillende opdrachten heb gekregen. Die afwisseling houdt het leuk. Je kunt nooit vervallen in een trucje. Ik heb nu met twaalf verschillende uitgevers gewerkt en ik vind het heel bijzonder dat ze mij steeds het vertrouwen geven.’

In het atelier van Sophie Pluim
In het atelier van Sophie Pluim. Tekst en foto’s: Annemarie Terhell

Meer lezen…